|
|
In Nederland staan meer dan 8 miljoen auto’s op kenteken. Een groot aantal daarvan rijdt gedurende het jaar de nodige kilometers. Ieder auto vergt onderhoud. Daarbij moeten er soms ook reparaties worden gedaan. Meestal gebeurt dit door een garagebedrijf. In de praktijk komt het voor dat er sprake is van onjuist uitgevoerde reparaties.
De meeste autobezitters zullen van de technische kant van auto’s in de regel weinig tot geen verstand hebben. Wanneer er een storing optreedt, zullen zij zich waarschijnlijk tot hun garagebedrijf wenden. Het garagebedrijf stelt dan een diagnose, waarbij het mogelijk is dat zij adviseren een bepaalde reparatie uit te voeren. Meestal zullen autobezitters dan op het oordeel van het garagebedrijf afgaan. Het garagebedrijf mag immers als deskundige worden beschouwd.
Een garagebedrijf kan echter ook fouten maken. Een garagebedrijf kan bijvoorbeeld een onjuiste diagnose aan een auto hebben gesteld. Het gevolg kan dan zijn dat er reparaties aan een auto worden uitgevoerd die onnodig blijken te zijn. Ook kan een garagebedrijf wel de juiste diagnose hebben gesteld doch de reparaties vervolgens onjuist hebben uitgevoerd.
In dit soort situaties kunnen discussies met het garagebedrijf ontstaan. Dit kan uiteindelijk leiden tot een juridisch geschil. Er kunnen dan vragen ontstaan zoals wie het risico moet dragen voor de onjuiste diagnose en wie het risico moet dragen van de onjuist uitgevoerde reparaties. Vaak zal dit dan gaan om de vraag wie de kosten moet dragen van de nieuwe onderdelen en de in rekening gebrachte arbeidsuren. Deze situaties blijken niet altijd zwart wit te zijn.
Onder het hoofdstuk ‘onjuist uitgevoerde reparaties’ wordt op een aantal aspecten bij de reparaties van auto’s ingegaan. Dat zijn onder andere:
Wanneer er bij u sprake is van een onjuist uitgevoerde reparatie en heeft u vragen over uw mogelijkheden het garagebedrijf aan te spreken, kunt u ons altijd bellen of mailen.